Uprawa bananów

Chciałabyś uprawiać banany? W przypadku pomarańczy czy nawet cytryn, jest to możliwe – cytryna, nawet kiedy jest niewielka, i stoi u nas w domu czy w innym ciepłym pomieszczeniu, może mieć owoce. Natomiast banany są głównie uprawiane w takich krajach jak Indie, Brazylia, Ekwador, Filipiny, Chiny czy Kostaryka. Banany mają dużą wartość odżywczą. Zawartość składników odżywczych w 100 g części jadalnej:
wartość energetyczna – od 81 do 103 kcal
węglowodany – od 19 do 23,5 gram. Zawartość węglowodanów trawionych przez układ pokarmowy człowieka jest znacznie większa w bananach niż w innych owocach.

banany-500.jpg

W zielonych bananach znajdują się one pod postacią łańcucha skrobi, który w miarę dojrzewania owoców rozbija się na cukry takie jak fruktoza, glukoza i sacharoza. Wysoka zawartość owych cukrów jest źródłem słodkiego smaku dojrzałych bananów.


* błonnik – ok. 2 gram. W porównaniu z ilością błonnika zawartego w zbożach, jego ilość znajdująca się w bananach jest niewielka, jednakże ma ona istotne znaczenie dla organizmu człowieka. Zbawienny wpływ błonnika zawartego w bananach na przemianę materii sprawia, że mogą one (wbrew powszechnym opiniom o ich wysokiej kaloryczności) być wiodącym składnikiem diet odchudzających. Wchłaniamy o 5 gram więcej błonnika zjadając dwa małe banany (ok. 250 gram) niż jedząc np. 100 gram orzechów. Wg najnowszych badań, błonnik zawarty w bananach sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca (choroba wieńcowa), a w konsekwencji – zawału mięśnia sercowego.
* woda – ok. 73,5 gram. Dietetycy zalecają wypijanie ok. 2 litrów wody dziennie, ową dawkę można ograniczyć, gdyż banany z powodzeniem zastępują wodę (100 gram miąższu zawiera ok. 74 gram wody), dlatego też regularne jedzenie bananów korzystnie wpływa na gospodarkę wodną w organizmie człowieka.
* tłuszcze – od 0,2 do 0,4 gram. Banany, podobnie jak inne owoce, zawierają bardzo mało tłuszczu. Natomiast znajdujące się w bananowym miąższu kwasy tłuszczowe poprawiają stosunek kwasów nienasyconych do nasyconych, co jest niezmiernie istotne dla naszego zdrowia – stosunek 2:1 redukuje poziom cholesterolu.
* białko – od 1,15 do 1,3 gram. Owoce z reguły zawierają śladowe ilości białka, jednakże w bananach jest go stosunkowo dużo. Dietetycy uważają, że więcej niż połowa potrzebnej człowiekowi dziennej racji białka powinna być dostarczana w postaci białka roślinnego, a składające się z ośmiu podstawowych aminokwasów koniecznych do budowy komórek naszego ciała „białko bananowe” ma tutaj fundamentalne znaczenie.
* witaminy – banany zawierają znaczne ilości beta-karotenu, witamin z grupy B, a także witaminę C. Gruba skórka bananów zapewnia im właściwą ochronę, dlatego też jedząc banany możemy być pewni tego, że witaminy nie ulegają zniszczeniu.
o witamina B1 – ok. 0,07mg.
o witamina B2 – ok. 0,08 mg
o niacyna – ok. 0,7 mg
o witamina C – ok. 17 mg
* substancje mineralne – żółta skórka bananów kryje wiele minerałów i pierwiastków śladowych. Niektóre z nich działając w pewnych związkach mają zbawienny wpływ na nasz organizm jak np. potas, magnez i selen chroniące przed chorobami serca. Ilość potasu regulującego ciśnienie krwi i gospodarkę wodną jest bardzo wysoka (393 mg na 100 gram) a ilości magnezu, wzmacniającego mięśnie i niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu również nie są małe (36 mg). Ponadto banany zawierają pierwiastki śladowe takie jak miedź, cynk, selen, fluor, mangan i jod.
o popiół – ok. 0,9 gram
o wapń – ok. 11 mg
o fosfor – ok. 28 mg
o żelazo – ok. 0,6 mg
o sód – ok. 29 mg
o beta-karoten – ok. 300 ug

Nie dziwi zatem fakt, że jedząc dziennie sześć bananów średniej wielkości zmniejszamy ryzyko wystapienia choroby wieńcowej o 40%, co zostało potwierdzone przez badania na Uniwersytecie San Diego w Kalifornii. Źródło: wikipedia.org

hastagi na stronie:

#uprawa bananĂłw #banany #bananowiec hodowla #banan uprawa #hodowla bananĂłw w polsce #uprawa bananĂłw w polsce #bananowiec wikipedia

Authors

Related posts

Top